jbargo

  • ۰
  • ۰

شایعه 13 ص

شایعه 13 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 15

شایعه :

چند روز پس از زمین لرزه ویرانگر منطقه بویین زهرای قزوین ( شهریور 1341 ) در تهران شایع شد که به زودی زلزله شدیدی این شهر را در هم خواهد کوبید . مردم هراسان شدندو در آتش به حومه شهر پناه بردند و مردم در خیابانها و کوچه ها تا صبح به سر بردند ولی زلزله ای نیامد . . . در سال 1377 نیز در تهران شایع شد که زمین لرزه شدیدی در فاصله 7 تا 17 تیر ماه روی می دهد که اساس آن پیشگویی یک شهروند اهل چک بود

می توان پرسید که چگونه در لحظه معینی از زمان ، همه افراد، در مورد نفر یک واقعیت ظاهراً به توافق می رسند . چگونه است که یک فکر مبهم به صورت شایعه در می آید بعد که باور عمومی تبدیل می شود این سوالی است که در هنگام مطالعه مکانیسمهای شکل گیری و پخش شایعه سعی می کنیم به آن پاسخ دهیم .

شایعه پدیده ای است که بر اساس شنیده ها در زمینه قبلی افکار عمومی شکل می گیرد و ممکن است از یک خبر ناشی شود و یا بر پایه هیاهو بی اساس بوجود آید . شایعه از طبیعی ترین پدیده های روانی – اجتماعی و یکی از رایجترین شیوه های کنش متقابل است با ابعادی گسترده که جنبه های آن به ویژه در زمانهای بحرانی مثل زمان جنگ ، قحطی و رویدادهای طبیعی ، حالتی به مراتب حادتر به خود می گیرد . و کلاً بیشتر در وضعیتهای بی هنجاری در جامعه روی می دهد . ( ستوده ، )

تعریف شایعه :

شایعه پیامی است که در میان مردم رواج می یابد ؛ اما واقعیتها آن را تایید نمی کند . وقتی افراد بسیاری مشتاق خبرگیری از چیزی باشند ؛ ولی قادر به کسب اطلاعات درستی نباشند ، پذیرای شایعات می شوند . شایعات اگر تعصبات افراد را تائید کند و یا نفرتهایشان را توجیه نماید . بهتر و بیشتر می تواند گسترش یابد .

در واقع ، شایعه پیامی است که به طرز غیر رسمی ( معمولاً دهان به دهان ) منتقل می شود و به موضوعی مربوط می شود که در تحقیق درباره درست بودن یا نادرست بودن آن مشکل است . شایعه معمولاً شامل اطلاعاتی می شود که برای مردم اهمیت دارد . البته ممکن است بخشی از شایعه حقیقت داشته باشد . هر چند می توان گفت که این حکم همواره صادق نیست .

شایعه در چه موقعیتهایی رواج می یابد ؟

شایعه در موقعیتهایی رواج می یابد که مردم مشتاق خبر باشند ولی نتوانند آن را از منابع موثق دریافت کنند . هر گاه انسانها علاقمند خبرگیری درباره موضوعی باشند ، به هر نوع اطلاعاتی در این باره متوسل می شوند و سپس آن اطلاعات را در میان خود پراکنده می سازند .

هنگامی که واقعیتهای اجتماعی به نوعی برای مردم در ابهام و پوشیدگی باقی بماند و رسانه های گروهی نیز سعی در روشن کردن این واقعیتها نداشته باشند ، زمینه مناسبی برای رواج شایعه به وجود می آید .

در رواج شایعه دو عامل دخالت دارد :

1 – اهمیت 2 – ابهام

1 – اهمیت : علاقه مردم به موضوع و اهمیت داشتن شایعه هم برای گوینده و هم برای شنونده .

2 – ابهام : میزان ابهام موضوع ، یعنی وجود دو یا چند تعبیر از یک موضوع . این ابهام می تواند با نبود اخبار دقیق یا به وسیله برخی تشنجات عاطفی ، که فرد را مجبور می کند که نتواند یا نخواهد واقعیتهایی را که در اخبار مطرح شده بپذیرد القاء شود .

مثلا در مورد مسابقات فوتبال شایعه زیاد است چون برای مردم اهمیت دارد و هم نتایج آن مبهم است و همچنین در جنگ هم ابهام وجود دارد و هم اهمیت بنابراین شایعه زیاد است . جهت ایجاد اطمینان به واقعی بودن شایعه ، غالباً اجزایی از خبر یا ‹‹ هسته ای از حقیقت در ان گنجانیده می شود . اما در ضمن انتقال آن ، مطالب کذب و جزئیات تخیلی آن قدر دیگر بخشها را تحت الشعاع قرار می دهند که واقعیات و کاذبیات از هم قابل تشخیص نسبت . تشخیص دقیق حقیقت نهفته در شایعه ، و اساساً وجود یا عدم حقیقت در شایعه ، تقریباً همیشه غیر ممکن است .

قانون اصلی شایعه :

به نظر می رسد که دو شرط ‹‹ اهمیت ›› و ابهام در انتقال شایعه کم و بیش از رابطه ای کمی برخوردار باشند . اسپورت و پستمن ‹‹ 1372 : 45 ›› این رابطه را به صورت فرمول زیر معرفی می کنند .

علامت ~ یعنی تقریباً برابر است A * I ~ R

این فرمول به این معناست که میزان رواج شایعه ( R ) تقریباً برابر است با حاصلضرب اهمیت ( I ) در ابهام ( A ) موضوع مطروحه در آن شایعه.

Importance = I Ambiguity = A

هر آینه ابهام یا اهمیت صفر باشد = شایعه ای وجود نخواهد داشت . مثلاً احتمال نمی رود ما ایرانیها هیچ وقت درباره گران شدن قیمت شکر در کوبا در کشور خودمان شایعه ای بشنویم . زیرا این موضوع ‹‹ اهمیتی ›› برای ما ندارد . اما خبرهای مربوط به افزایش یا کاهش قیمت انواع ارز در کشور ما به ویژه در چند سال اخیر از جمله شایعه سازترین موارد بوده است . بنابراین هر خبر شایعه مهمتر باشد و مردم درباره آن موضوع اطلاع کمتری داشته باشند ، احتمال ایجاد شایعه قویتر است .

ابهام به تنهایی شایعه را پخش یا حفظ نمی کند . اهمیت هم به تنهایی چنین نمی کند .

مثلاً اگر به من ارثیه ای برسد و من مقدار دقیق آن را بدانم قطعاً در برابر شایعاتی که در مقدار آن اغراق می کنند مقاومت خواهم کرد ( چون ابهامی وجود ندارد ) .

مثلاً اگر من در یک تصادف عضوی از بدن خود را از دست بدهم و واقعیت را هم بدانم که مثلاً پای من قطع شده است دیگر به شایعات مربوط به میزان وسعت صدمه وارده به پایم توجهی نمی کنم . ( این موضوع اهمیت دارد ولی من واقعیت را می دانم ) .

در زمان جنگ شرایط برای نشر و پخش شایعه در تماس مطلوب قرار دارد . وقایع نظامی از بیشترین اهمیت برخوردار است . اما حفاظت از اطلاعات نظامی به علاوه بردرگمی طبیعی کشور درگیر اقدامات غیر قابل پیش بینی ، دشمن موجب بروز ابهاماتی عمیق در موضوعات بسیار مهم می شود .

فرمول بالا در سطح بالایی قابل اطمینان ولی سخت شرایط مشخص عملکرد آن ضعیف می شود مثلاً اگر جمعیتی تحت کنترل شدید باشند و پخش و انتشار شایعه جرایم سنگین داشته باشد آن وقت مردم کم و بیش خوددار می شوند . و شایعه سازی کمتر خواهد شد . مثلاً اگر تعیین کنند هر کس شایعه ای پخش کند 2 سال زندان می رود پس دست به شایعه پراکنی نمی زند .

عللی که مانع رواج شایعه می شود :

1 – شایعه در بین افراد همفکر رواج می یابد . لذا در مورد جمعیتی با اختلاف نظرهای بالا و ارتباط ناچیز بین گروههای ناهمگن چنین جوامعی ، شایعه از موانع اجتماعی عبور نمی کند و رواج محدودی خواهد داشت .

2 – وقتی اشخاص نسبت به شایعه حساس شوند و بفهمند که تحت شرایط ایهام و اهمیت شایعات را باور می کنند و آن را پخش می کنند . پس به دلیل این آگاهی احتمال کمتری می رود که چنین کنند ( پس آگاهی نسبت به نحوه عمل یک قانون غالباً آن را تغییر می دهد و بعضاً نفی می کند( پس مردمی که نسبت به شایعه آگاهی شوند احتمال قربانی شدنشان کمتر است . )

انگیزه ها در پخش و انتشار شایعه :

شایعه پخش نمی شود فکر موضوع آن برای شنونده و پخش کنند اهمیت داشته باشد .

هر نیاز انسان می تواند به شایعه توان تحرک بدهد . علاقه جنس علت بسیاری از شایعات و اکثر رسواییها می باشد .

1 – فرافکنی : گاهی شایعه وابسته به رویای روزانه است که در واقع همان فرافکنی است یعنی ما آنچه را که دلمان می خواهد در بیانمان نسبت به مسئله ای فرافکنی می کنیم .

این مثال چگونگی تاثیر یک عامل شناسایی نشده ناشی از آرزومندی در پیدایش و گسترش همزمان شایعه را نشان می دهد :

خانم آواخر به خانم بک می گوید امروز خانم کینگ کجاست ؟ مریض است ؟

خانم بک به خانم کلارک می گوید : خانم آواخر در این فکر بود که نکند خانم کینگ بیمار باشد .

خانم کلارک که از خانم کینگ خوشش نمی آید به خانم ایویس ( که از خانم کینگ خوشش می آید ) می گوید: شنیده ام خانم کینگ مریض است . امیدوارم بیماری اش جدی نباشد .

خانم ایویس به خانم آلیس می گوید که خانم لینگ سخت مریض است . باید فوراً به منزل او بروم و او را ببینم .

خانم آلیس به خانم فرنچ : حدس می زنم خانم لینگ بدجوری بیمار باشد . همین الان به خانم دیویس گفته شد که به منزل او برود .

خانم فرنچ به خانم سوزان : مردم می گویند امیدی به ادامه ی زندگی خانم لینگ نیست و خویشاوندانش به بالینش فرا خوانده شده اند .

خانم سوزان به خانم هاتون : آخرین خبرها در مورد خانم کینگ چیست ؟ مرده

انگیزه های دیگر شایعه :

برای جلب توجه شایعه را ایجاد کند مثلاً من چیزی می دانم که تو نمی دانی این می تواند باعث شود تا مدتی او بر شنونده اش مسلط باشد .

فرآیند شکل گیری شایعه :









سایر محصولات :
شایعه 13 ص

شایعه 13 ص...

تحقیق درمورد زبان طبیعی

تحقیق درمورد زبان طبیعی...

شاهنامه فردوسی 21 ص

شاهنامه فردوسی 21 ص...

تحقیق در مورد خدارحم سارانی

تحقیق در مورد خدارحم...

مقاله جامع گزینش و جداسازی سلول

مقاله جامع گزینش و جداسازی سلول...

شاهنامه 23 ص

شاهنامه 23 ص...

شاهرخ تیموری 12 ص

شاهرخ تیموری 12 ص...

تحقیق درمورد زبان شناسی

تحقیق درمورد زبان شناسی...

شاه اسماعیل صفوی 16 ص

شاه اسماعیل صفوی 16 ص...

شاعران ونویسنگان ایرانی 14 ص

شاعران ونویسنگان ایرانی 14...

تحقیق در مورد خاطرات سیاسى امین الدوله

تحقیق در مورد خاطرات...

سیمرغ زندگی زال 15 ص

سیمرغ زندگی زال 15 ص...

تحقیق درمورد زبان شناسی چیست

تحقیق درمورد زبان...

مقاله جامع کارخانه خانه های پیش ساخته بتنی

مقاله جامع کارخانه خانه های...

سیستمهای اطلاعاتی حسابداری برای سازمانهای خدماتی و غیرانتفاعی 36 ص

سیستمهای اطلاعاتی حسابداری برای...

تحقیق در مورد حق شهید چیست و شهید کیست

تحقیق در مورد حق شهید...

تحقیق درمورد زبان شعر نو نیمایی

تحقیق درمورد زبان شعر نو...

سیر فلسفه در قرون وسطی 21 ص

سیر فلسفه در قرون وسطی 21 ص...

سیستم حقوق ودستمزد پارک علم وفناوری خراسان 32 ص

سیستم حقوق ودستمزد پارک علم...

سیستم اطلاعات 13 ص

سیستم اطلاعات 13 ص...

تحقیق در مورد حدودت ها

تحقیق در مورد حدودت ها...

سیر تحول مالیات در ایران وجوامع مختلف 30 ص

سیر تحول مالیات در ایران...

مقاله جامع کار در ساختار جاده و فعالیت های مربوط

مقاله جامع کار...

سیر تاریخی تاسیس سرپرستی و مدارس جمهوری اسلامی ایران در امارات عربی متحده 8 ص

سیر تاریخی تاسیس سرپرستی و مدارس جمهوری...

تحقیق در مورد حافظه RAM

تحقیق در مورد...

سی رایت میلز 175 ص

سی رایت میلز...

مقاله جامع پنجمین کنفرانس ملی مربوط به برنامه ریزی زلزله

مقاله جامع پنجمین کنفرانس ملی مربوط...

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 15 ص

سپاه پاسداران انقلاب...

سیمای رودکی از زبان اشعارش 13 ص

سیمای رودکی از...

سیماى یهود در ادب منظوم پارسى 10 ص

سیماى یهود در ادب منظوم پارسى...

سیستمهای اطلاعاتی حسابداری برای سازمانهای خدماتی و غیر انتفاعی 36 ص

سیستمهای اطلاعاتی حسابداری برای سازمانهای خدماتی...

سونامی 21 ص

سونامی 21 ص...

تحقیق در مورد حاشیه نشینی و تنظیم خانواده

تحقیق در مورد حاشیه نشینی و...

سیستم اطلاعات جغرافیایی GID 19 ص

سیستم اطلاعات جغرافیایی GID...

مقاله جامع پلهای پیش ساخته

مقاله جامع پلهای پیش ساخته...

تحقیق در مورد حاجیه خانم سکینه صوفی

تحقیق در مورد حاجیه خانم...

سید جماالدین 14 ص

سید جماالدین 14 ص...

سیاستهای آموزشی 46 ص

سیاستهای آموزشی 46 ص...

سیاست فرهنگی سوئد 20 ص

سیاست فرهنگی سوئد 20 ص...

سودها و جریانهای نقدی 30 ص

سودها و جریانهای نقدی 30 ص...

تحقیق در مورد حاج مرتضی روانبخش

تحقیق در مورد حاج مرتضی روانبخش...

مقاله جامع پروژه مجتمع ورزشی و تفریحی

مقاله جامع پروژه مجتمع ورزشی و تفریحی...

دانلود تحقیق پیرامون بررسی چکونگی عملکرد سیستم بارکد خوان

دانلود تحقیق پیرامون بررسی چکونگی...

سهراب سپهری صدای پای آب 35 ص

سهراب سپهری صدای پای آب...

سهراب سپهری _ کتاب 113 ص

سهراب سپهری _ کتاب 113 ص...

تحقیق در مورد جهانی شدن

تحقیق در مورد جهانی شدن...

سهام عدالت 43 ص

سهام عدالت 43 ص...

سهراب سپهری 29 ص

سهراب سپهری 29...

سهام 77 ص

سهام 77 ص...

مقاله جامع پروژه سد

مقاله جامع پروژه سد...

گیاهان تیره نعناعیان 55 ص
گیاه ریحان 13 ص
گیاه چغندر قند 28 ص
گیاهان آپارتمانی 60 ص
برق 10ص
برق
بررسی وضعیت فروش محصولات چرمی‌سبک (داخلی – خارجی)
بررسی نقش رسانه‌های جمعی(با تاکید بر تلویزیون) در الگوپذیری و رفتار کودکان
بررسی وضعیت فعلی مدیریت بازار فیروزه صادراتی استان خراسان و ارائه راهکارههای مناسب جهت افزایش صاد
آویشن 55 ص
قاعده ضمان ید

کلمات کلیدی :رای مردم همیت انم کینگ واج ایعه نمی کند lsaquo lsaquo همیت ارد rsaquo rsaquo lsaquo ndash موضوع مثلاً rsaquo شایعه ایعات رباره حتمال فرافکنی
  • ۹۶/۰۸/۰۶
  • شیدا خسروی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی